Kinderopvangkwaliteit.jouwweb.nl
Home » Ondernemers

Ondernemers in kinderopvang: ‘Onze kwaliteit is van hoog niveau’

Door: Sjoerd Hartholt


Sinds de zedenzaak in Amsterdam staat de kwaliteit van de kinderdagverblijven in Nederland flink ter discussie. De MOgroep Kinderopvang, de organisatie voor maatschappelijke ontwikkeling, laat namens de ondernemers weten dat de branche er kwalitatief absoluut niet slecht voorstaat.

Woordvoerder Richard van Dam vindt dat de kwaliteit van Nederlandse kinderdagverblijven juist van hoog niveau is. “Samen met de belangenvereniging van ouders en het personeel zijn we iedere dag bezig om de kwaliteit in de kinderopvang te waarborgen en naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor houden we de diplomering van het personeel scherp in de gaten. Onze organisatie zit regelmatig met belanghebbenden in de kinderdagopvang om de tafel, waarbij wij de ondernemers vertegenwoordigen. Samen stellen we goede regels op.” Hoe komt het dat de kinderdagverblijven er nu goed voor staan? Van Dam legt uit: “Doordat er een goede regelgeving is die bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg voor kinderen, is er de afgelopen jaren een flinke verbetering in de kwaliteit opgetreden. De kwaliteit in de kinderopvang is in de meeste gevallen van een hoog niveau.”

De reden dat de MOgroep volgens van Dam aan een goede kwaliteit bijdraagt, is door een duidelijke lijn te volgen. “Ons doel is om ervoor te zorgen dat de juiste, meest werkbare afspraken worden gemaakt. Hieronder valt het toezicht op de regels van de GGD en bemiddeling bij conflicten wanneer dit niet juist uitgevoerd wordt. Die bemiddeling gebeurt via de geschillencommissie en de klachtenkamer.”
Wanneer ouders klachten hebben over een kinderdagverblijf, komen ze terecht bij de geschillencommissie. Van Dam: “Alle leden van de MOgroep zijn hier in elk geval bij aangesloten. De klachten bevatten bijna altijd een signaal naar de ondernemer over hun manier van ondernemen en het wel of niet voldoende navolgen van de kwaliteitseisen die de GGD heeft opgesteld. Het kan dus gaan over een verzoek waar niet aan voldaan wordt, omdat de kwaliteitsregels iets anders voorschrijven. Denk aan een kind dat medicijnen gebruikt, maar waarvoor de medewerker niet gekwalificeerd is om ze toe te dienen.”

Om de kwaliteit van kinderdagverblijven te blijven verhogen voert de MOgroep maandelijks overleg met andere branchepartijen en het politieke bestuur. “Er wordt dan aangegeven waar de knelpunten zitten, en hiervoor proberen we gezamenlijk tot een nieuwe oplossing of een nieuwe kwaliteitsregel te komen.”